Navigation Menu+

Az új problémája

new

A permanens technológiai forradalomban az új nem jelző, hanem állapot. Kutatás-fejlesztés. Ha nem tudjuk megkülönböztetni, hogy egy-egy újdonság stílust jelent csupán, vagy valódi technológiai újítás rejtőzik mögötte, mi magunk is az új részévé leszünk, és ez ÚJ változót hoz életünkbe: amellett, hogy fiatalból öreggé leszünk, leszünk újakból elavultak is.

A Trundholmi napkocsi (Kr.e. 1800) varázslatos: mintha az egyik első olyan fennmaradt tárgya lenne a civilizációnknak, ami azt ábrázolja, hogy valami eljön, lejön közénk. Legyen ez gondolat, szándék, tárgy, és legyen bármilyen régi, mégis új marad – ez ebben a szép. Kulturális értelemben nem lehet igénytelenebbet, ízléstelenebbet, oda nem illőbbet elképzelni, mint egy olyan tárgyra, ami ikonszerű, szinte szent és nagyméltóságú, egy idétlen New!-feliratot tegyünk, kizökkentve a járművet, a célt, a rakományt, a jelentést.

Hogy is van ez pontosan? Az új, az újdonság egy közeg, amit mi teremtünk, mi igénylünk, hogy legyen. Közeg: mocsár vagy híd? A jól működő, igazán innovatív dolgok pedig akkor is újak, ha régiek. Csak az lehet régi, ami új volt. De az új nem minőség. Az új eszköz, a Limited edition, a remény munkásai. A Trundholmi napkocsi, és minden, ami értéktartó, átevickél a mindig új közegén.

Ahogy a ciklikus időszemlélet is mítosz, a haladás, a fejlődés is az: mindkettő a másik szemszögéből támadható. A fejlődés mindig a technológia felől érzékelhető. A technológia fogalma viszont érdekes módon azóta kerül elő, amióta a változás lett a legfontosabb. Magában a változtatásban élünk, az új eszméjében – vagyis, az ÚJkorban: pontosabban, azért újkor az újkor, mert az újdonság határozza meg. A haladás, változás, jobbá-válás igénye megjelenik a társadalomban és teljes mértékben áthatja azt; az emberek függővé válnak a fejlődés érzésétől, akkor is, ha a technológia vagy a leleményesség épp nem képes újabb technológiát vagy eredményt felmutatni, mely az életünket jobbá tehetné. A látszólagos új, a látszatfejlődés megtestesítője, megszemélyesítője a trend.

Facebook