Navigation Menu+

Mustang

szív és ész

Melyik az igaz? Én kérdezek, akik válaszolnak: szív és ész.

  1. A Mustang egy stílusfejezet, új hozzáállás az autó személyiségéhez: a még vad ló – a Porsche és Ferrari jólnevelt lovai mellett nyersebb, izgal­masabb. A gyártás első 18 hó­napjában több, mint 1 milliót adtak el.
  2. A Mustang rugózása pocsék, motorja túlmérezetett, manőverezési tulajdonságai nem kiemelkedőek, sokat eszik, nagy és nehéz, mégis mérföldkő az autók történetében. Ezt ésszerűen indokolni nem érdemes.

Nem lehet egyértelműen eldönteni, melyik döntésünk ésszerű, melyik nem. A nem-ésszerű az nem csak buta lehet, hanem más-szerű is. Nem-ésszerű=szívszerű? “Logikus, szívszerű döntés volt.” Esetleg más szerv is akad? Vesékig hatol, gyomorgörcsöt hozza rám, sőt, angolul pl. “feláll a szőr a karomon”.  Hogyan áll tehát az érvelések primátusa? Az egész egy demagóg közelítésnek esett áldozatul, már a szóhasználatát tekintve is, így az a furcsa szituáció áll elő, hogy a szív, a gyomor, vagy más szervek csak mintegy költői módon nyilvánulnak meg döntéseinkben, jóllehet, ez érezhetően nem így van. A has, a genitáliák, az ízületek és a szív is szerepet kapnak a reklámokban, tehát mint profithajtó szervek tiszteletre méltók, mégis egész korszakokat élnek le egyesek úgy, hogy egyedül az agyukra hagyatkoznak. Legalábbis, ezt mondják (és a végén ott sínak, ahol senki se látja őket). A musztáng persze az amerikai kultúrába egész mélyen be volt már ágyazva, zeneileg is, meg talán az olyan, beszpídezetten keletkezett irodalmi műveken keresztül is, mint amilyen az Úton, ahol a szereplők gyorsan hajtanak át városokon, nyugtalanul mozognak, sugározva valami sebesség (speed) késztetésétől.

Persze a szívhez így szól az ész: még ezt a blogot is nekem kell megmagyaráznom! Szíveskednél te is adatokat szolgáltatni? Mert a Ford Mustang sikere egyrészt az volt, hogy a Ford simán tudott olyan túlméretes motorokat gyártani, olcsó üzemanyagárak és jó nyersanyagellátás mellett, amik az aránylag kis coupékba beszerelve nagyon menőnek hatottak. Pontosabban úgy történt, hogy amikor a szerelők tesztelték a poros udvaron, és a titkárnők kimentek megnézni, akkor a csíkhúzós indulás, a kiporzós motorbőgetős gumifüstölős parádézás nagyon fallikusnak hatott. A ló szerepét a szó szoros értelmében vette át ez a vadló. És ez a hatás váratlan volt, mert addig ezt a típusú autós-férfias érzést ilyen vegytisztán még nem érezték ezek a titkárnők, ez nem Marinetti stílusosan száguldozó futurizmusa és nem a kísérleti mercik szivaralakú suhanása volt… és ennek az érzésnek legalább akkora szerepe volt a jármű sikerében, mint annak, hogy maguk a gyári munkások is pár hónapi bérükből meg tudták vásárolni.

Erre a szív persze azzal replikáz, hogy drága eszem, látod, te is csak akkor fényeskesz, ha nők szívének meghódításáról írhatsz.

 

Facebook